Hyvästi moniarvoinen yhteiskunta - täältä tulee Aamulehti

Sanomalehdettömänä päivänä otan esille leikkeen viime lokakuulta. 23.10. Aamulehden päätoimittaja Matti Apunen kirjoitti pääkirjoituksen alakerran otsikolla "Gurun tiukassa otteessa" ja sisältö on sitä itseään eli Ammaan hurahtaneiden ihmisten pilkkaamista.

OK, itsepä olen lehteni tilannut ja "kolumnit ja 'Kronikat' edustavat enemmän toimittajien henkilökohtaisia mielipiteitä kuin lehden virallista linjaa" tms., mutta on se silti järkyttävää lukea tuollaista tekstiä lehdestä, jota aina kokemus kokemuksen jälkeen, kaikesta huolimatta luulisi järkevien ja valistuneiden toimittajien kokoamaksi.

Ensin Apunen kertoo, miten Amman viesti on yksinkertainen - samalla hän saa yhdellä virkkeellä haukuttua vihreitä, mikä on myös Aamulehden yksi poliittisista linjauksista. Seuraavaksi hän ihmettelee, miksi ihmiset haluavat silti tavata Amman ja nimenomaan halata häntä, eivätkä esimerkiksi "käy halailemassa vaikkapa vanhainkodin mummoja". (Mistä Apunen sen tietää?)

Varsinainen pihvi tässä kirjoituksessa on suomalaisen luterilaisuuden ylivertainen paremmuus: jumalanpalveluksia järjestetään joka viikko ja siinä on ehkä vielä jossain taustalla hyviäkin elementtejä: "kovat kirkonpenkit ja tarinat Sodoman tuhosta" sekä "tuomarin kaltainen Jumala, jolla on kaikuva ääni ja aina rangaistukset mielessä".

Apusen mukaan nuo ovat sellaisia tekijöitä tuossa tännekin aikoinaan tuodussa uskonnossa, että niitä ei haluta, vaan on helpompaa valita mukava Amma. No, tietenkään ei ole aivan totta, että Amma tarjoaisi vain mukavuutta ja kauniita, merkityksettömiä ajatuksia:

"Myötätuntosi ansiosta he tuntevat itsensä rakastetuksi, alkavat rentoutua ja olla rauhassa itsensä kanssa. Älä koskaan torju heitä tai kutsu heitä syntisiksi, sillä siinä tapauksessa pelkästään he eivät ole syntisiä vaan me kaikki, koska olemme tehneet sen suuren hairahduksen, että olemme unohtaneet todellisen luontomme, olemassaolomme Jumalassa. Tätä suurempaa erehdystä ei olekaan ja tästä meitä kaikkia voisi rangaista. Mutta Jumala on kaikkeudellisen myötätuntoinen ja antaa kaikille anteeksi." (Tiedotuslehti Amritavani)

Miten kaukana tuo nyt sitten on kristinuskon opetuksista? Minusta se on erittäin lähellä. Sanoja ei tietenkään ole Jeesus, mutta sehän on vain uskontojen ongelma, etteivät ne yleensä pysty ottamaan vastaan samoja opetuksia, jos ne tulevat jostain muusta kuin jumalalliseksi sanotusta lähteestä.

Toisekseen, mitä ihmeen hienoa tai ihmisyydelle tärkeää on "kovissa penkeissä" tai "tarinoissa Sodoman tuhosta"? Kyllä, ne ovat siihen tänne tuotuun pelastususkontontoon liittyviä ja liitettyjä asioita, mutta noinko ulkokohtaista uskonto täkäläisille kristityille on? Ehkä, minä olen väärä henkilö siitä mitään sanomaan.

Apunen myös väittää, että Amma "vastaa yksilöllisiin tarpeisiin eikä vaadi askeettisuutta, nöyryyttä tai ikäviä kieltäymyksiä". En tiedä, mitä Apunen pitää ikävänä, mutta tuohan on ihan pötyä. Ilmeisesti Apuselle ei ole käynyt ilmi, että esimerkiksi Amman oma elämä ja monien hänen seuraajiensa elämä on varsin askeettista. Amma on selvästi nöyryyden ruumiillistuma ja kieltäymyksiä löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Apusen teksti on enemmän kuin tyypillistä: Erilaisia maailmankatsomuksia lyntätään ihan perusteellisesti ihan perusteettomilla argumenteilla.

Sitäpaitsi, miten meidän kristillisessä valtiossamme näkyy se, että "Jumala rankaisee" (kaikenhan kylläkin piti olla jo annettu anteeksi, kuten Ammakin sanoo...) tai että joku vaatisi "askeettisuutta, nöyryyttä tai ikäviä kieltäymyksiä". Ei mitenkään.

Lopuksi Apunen on saanut palstansa täyteen kirjoittamalla siitä, miten pelottavaa, nihkeää jne. on toisen ihmisen halaaminen. Totta, minäkään en tunne nykyistä halaamiskulttuuria täysin omakseni, mutta olen kiitollinen niille ihmisille, jotka sen minulle opettivat reilu kymmenen vuotta sitten niin, että osaan suhtautua siihen myös avoimesti ja myönteisesti - ja olla halaamatta, kun se ei tunnu hyvältä.

Apusen tyyliin lipsahtaa(?) sekin tavallinen omituisuus, että hän käyttää persoonamuotoja varsin erikoisesti. Kun hän haukkuu Ammaa, niin "kysymys kuuluu": "Miksi olemme valmiita hyväksymään näin yksinkertaisen opetuksen..." Kuinka niin "olemme valmiita hyväksymään"? Kuka on? Aamulehden toimitus? No, ei ainakaan päätoimittaja. Me suomalaiset olemme? No, emme todellakaan. Jos 8000 ihmistä käy katsomassa Ammaa Helsingissä, niin ei se tarkoita kaikkia suomalaisia. Muutenhan luvuilla voisi osoittaa, että kaikki suomalaiset tykkäävät jääkiekosta tai vaikkapa kuuluvat herätysliikkeisiin. Myöhemmin jutussa lukee: "Äiti Amma vetoaa meihin, koska", joten ehkä Apunen lukee itsensä tuohon joukkoon, joka tuntee ainakin vetoa?

Jälkimmäisen me-tunteen perässä "punavihreät kaupunkisuomalaiset/cityihmiset" on kuitenkin ulkoistettu, mutta heidän puolestaan puhutaan kovin paljon: "vetoaa meihin, koska kaupunkisuomalainen kaipaa maallista hengellisyttä, Uskonto Lightia. Hän kaipaa uskoa, johon voi valita vain mukavia elementtejä." Uskokoon, ken tahtoo.

Eli varsin merkityksetön kirjoitus, mutta miksi olen siitä näin suivaantunut? Oikeasti minua suututtaa se, miten valtamedian edustajat (Aamulehti on kyllä loputon esimerkkien lähde...) ylläpitävät ihmisten kapeita ennakkoluuloja, jotka ovat vahingollisia paitsi yksilöille, niin varsinkin meidän yhteiselollemme tällä pyöreällä planeetalla.

Yhteistä asiaa ei todellakaan auta, että silloin tällöin painetaan lehteen "vähemmistökulttuurisivu" (en nyt muista sen hienoa nimeä, mutta se ei ole ainakaan se kristillisyyttä esittelevä "Sielu ja Sydän") mutta säännöllisesti ollaan valmiita pilkkaamaan toisella tavalla ajattelevia yksinkertaisiksi ja helpon valinnan tehneiksi tai ylläpidetään mielikuvaa muualla asuvista ihmisistä omituisina friikkeinä, jotka opettavat lapsensakin heittämään bumerangia alasti.

Minusta olisi yllättäen jälleen paljon rehellisempää, että jos Aamulehden toimitus/päätoimittaja edustavat kristillisiä näkemyksiä (joihin kuuluu mm. se, että kaikki muuta pelastusta väittävät ovat Pahan edustajia), niin Aamulehti ilmoittaisi sen julkisesti ja virallisesti, eivätkä silloin ehkä niin helposti hairahtuisi välillä esittämään yleishumaania, avointa ajattelua tai "objektiivista, arvovapaata journalismia" (joka tottelee vain rahoittajan ääntä).

Kommentit

15. Rasismi ja monikulttuurinen yhteiskunta



* 1. Historiallinen rasismi Suomessa.
* 2. Nykyinen rasismi.
* 3. Ylevä rasismi.
* 4. Suomalaisten rasismi.
* 5. Monikulttuurinen yhteiskunta.


15.1 Historiallinen rasismi Suomessa

Tri K Tiainen-Anttila: "Orjuus-feodalismi- rasismi", tutkimus, Gaudeamus 1994: ”Miehitysvaltana ruotsalaiset pitivät suomalaisia orjinaan. Ruotsi oli orjavaltio."

Helsingin yliopiston professori Martti Sarmela: "Katsaus tulevaisuuteen", WSOY 1992: ”Saadakseen "oikeuden" suomalaisten väkivaltaiselle alistamiselle ja orjuuttamiselle, ruotsalaiset leimasivat suomalaiset pakanoiksi, jotka piti käännyttää.”

Tutkija Tove Skuttnabb-Kangas: "Vähemmistökieli ja rasismi", tutkimus (Gaudeamus 1988): Alempirotuiset suomalaiset eivät ole ruotsalaisille mitään 1800- luvun menneisyyttä. Niin myöhään kun 1922 Ruotsin valtio perusti Upsalaan valtion rotubiologisen laitoksen. Sen tehtävänä oli ylläpitää arjalaisen rodun yliherruutta ja rotupuhtautta. Alempirotuisiksi se määritteli mm. mongolit, saamelaiset ja suomalaiset.”

”Siirtomaavallan aikainen rasismi on kuvannut afrikkalaisia laiskoiksi, epäluotettaviksi, lapsellisiksi jne. Samanlaista alentavaa tyypittelyä ruotsalaiset ovat alkaneet käyttää suomalaisista 650-vuotisen ruotsinvallan aikana (alempirotuiset, mongolit jne.). Vaikka nyt on kulunut jo yli 180 vuotta siitä kun Suomi oli Ruotsin siirtomaa, aikaisempi valtasuhde painaa jatkuvasti leimansa ruotsalaisten Suomea koskeviin arvostuksiin.” (Näin tutkija Tove Skuttnabb-Kangas.)

Dosentti Marjatta Hietala: "Suomalaiset luokiteltiin 1700-luvun lopulla mongoleiksi. Mongoliteoriaan liitettiin 1800-luvun lopulla määrite: alempi rotu." Lehdet Vikingen ja Det unga Finland julistivat 1800-luvun jälkipuoliskolla Suomen ruotsalaiskansallisen liikkeen oppia. Vikingen: "Ruotsia puhuva sivistyneistö kuuluu ruotsalaiseen kansallisuuteen, joka näin ollen on ollut ja on edelleen valtiaskansa." Det unga Finland: "Ruotsia puhuva sivistynyt luokka kuuluu toiseen, lahjakkaaseen ihmisrotuun, suomalaiset ovat vastaisuudessakin kykenemättömiä luovaan henkiseen toimintaan." Tämän opin pani alkuun Axel Olof Freudenthal, Helsingin yliopiston ruotsin kielen professori 1878-1904.

Kivijalkana tälle liikkeelle oli Freudenthalin julistus (L A Puntilan väitöskirja "Ruotsalaisuus Suomessa", Otava 1944.): "Suomalaiset eivät olleet voineet, rotunsa jäsenkansaa kun olivat, luoda ennen ruotsalaisten valloitusta mitään omintakeista kulttuuria". "Historiasta tiedämme, että niillä kansoilla, jotka kuuluvat turaanilaiseen kansansukuun, ei ole mitään erikoisia luonnonlahjoja itsenäiseen edistymiseen sivistyksen eikä viljelyksen alalla." "Ei mikään muu kansa Euroopassa ole osoittanut niin vähän taipumusta itsenäiseen asemaan kansojen joukossa kuin suomalainen ja ylipäänsä koko turaanilainen suku." "Älyllisessä suhteessa suomalaiset eivät vielä vetäneet vertoja muille kansoille." Vuosisadan vaihteessa julistusta jatkoi muun muassa ruotsinkielinen kirjailija, rakennushallituksen yliarkkitehti Jacob Ahrenberg. Hän julisti selvää eroavuutta ruotsalaisen ja suomalaisen kansanosan välillä. Suomalainen rotu oli perinteetön ja sivistymätön, ruotsalainen se, joka siirsi kulttuuria ja traditiota eteenpäin.

Filosofian lisensiaatti Hannu Syväoja Al 12.10.1996: "Suomen ruotsinkieliset harjoittivat psykopolitiikkaa suomenkielisiä kohtaan jo 1800-luvun puolivälistä alkaen. Ruotsalainen kansallisuusliike, svekomania, pyrki rodullisin perustein osoittamaan suomenkieliset ruotsinkielisiä alemmiksi. Pontta käsityksilleen he saivat Arthur de Gobineaun rotuteorioista, joiden mukaan ruotsalaiset kuuluivat valiokansoihin suomalaisten sijoittuessa arvoasteikon alapäähän. Svekomaanien rasismi viittasi myös suomalaisten alkuperän aasialaiseksi esittäneeseen suomalaisugrilaiseen kielentutkimukseen.”

Ruotsinkielisten rasismi johti myös konkreettisiin tekoihin. HS kirjoittaa 11.9.1991 valkoisten tekemistä teloituksista Pietarsaaressa vapaussodan aikana: "Ruumiit jätettiin päiväksi makaamaan kadulle. ... Erikoista tapahtumassa oli se, että Pietarsaaressa luokkavihaan näyttää sekoittuneen kieliryhmien välistä kaunaa ja että yksi teloitetuista ei ollut punainen. Hän oli suomalaisuusmiehenä tunnettu Johannes Jääskeläinen, Vaasan entinen lääninsihteeri."


15.2 Nykyinen rasismi.

Hannu Syväoja: ”Sten Högnesin kirjassa Kustens och sjöarnas folk (1995) on esimerkkejä ruotsinkielisten psykopolitiikasta. Ruotsinkieliset yhdistävät hanakasti sosialismin - ja bolsevismin -suomenkielisyyteen. Högnäsin esimerkeissä suomalaisia edustivat Sven Tuuva sekä "Kiven seitsemän veljestä punakaartissa". Eduskuvat ilmensivät kehittymättömyyttä ja idioottisuutta."

HS 1.6.1996: Ahvenanmaan maakuntahallitus kielsi toukokuussa 1996 laulamasta suomenkielisiä lauluja päiväkodin leikkitunnilla. Jomalan kunnan Svibyn päiväkodissa oli laulettu suomeksi puoli tuntia viikossa. Pehr Stenbäck TV- uutisissa 16.9.1987: "Ymmärtämättömät, kielitaidottomat suomalaiset on opetettava kansainvälisyyteen." Elisabeth Rehn Siuntiossa 5.1.1995: "Suomalaiset eivät ole kulttuurimaan tasolla".

Sittemmin tämän ajatuksen kuuluttajiin on liittynyt mm. Henrik Lax. "Ruotsinkieli kuuluu suomalaisten kansalliseen identiteettiin", hän on kuuluttanut useammassakin yhteydessä. Tämä on mallinäyte ruotsinkielisten piilorasismista: Suomalaisten kansallinen identiteetti määräytyy viisiprosenttisen ruotsinkielisen vähemmistön kautta, suomalaiset ovat alempirotuisia.

Piilorasismi.

Kaksikielisyys on maamme historian keskeisiä elementtejä, sanoo Svenska Finlands folktingin pääsihteeri Christian Brandt. (HS 27.10.97) Viittaamalla historiaan nykyiset ruotsinkieliset tuovat piilorasistisesti esille ajatuksen alempirotuisista suomalaisista. "Luulisi olevan luonnollista, että maa, jonka enemmistö laulaa kansallislaulunsa käännöksenä", kuvaa Folktingetin pääsihteeri suomalaisia. Suomalaisten alempirotuisuus on juurtunut ruotsinkielisten tajuntaan niin, että se purkautuu tiedostamattomina piilorasistisina ilmaisuina.
15.3 Ylevää rasismia.

Ruotsinkielinen (itäruotsalainen) professori Kalle Achte esittää Helsingin Sanomissa 18.6.97 perusluettelon niistä ominaisuuksista, jotka todistavat suomalaisten alempirotuisuutta. Achte luettelee 27 erilaista kielteistä ominaisuutta kuten kateus, estymät, heikko itsetunto, kyräily, jotka hän selittää erityisesti suomalaisten ominaisuuksiksi. Neljännessivun kirjoituksessa ne esiintyvät yhteensä 44 kertaa, muun muassa kateus kuusi kertaa. Kenellekään ei pidä jäädä epäselväksi, etteivätkö suomalaiset olisi alempirotuisia.

Mutta rasismi puuttuu tuosta luettelosta. Sen on huomannut toinen itäruotsalainen professori Martin Scheinin. Yliopistonsa Åbo Akademin Meddelanden-lehdessä hän kirjoittaa: "Yhteiskunnan rakenteellinen rasismi näkyy viranomaisten suhtautumisessa ulkomaalaisiin kohdistuviin rikoksiin esimerkiksi niin, että poliisi ei lähde tutkimaan niitä kovin hanakasti. Eikä syyttäjä nostamaan syytettä". (Aamulehti 6.12.98)

Mitään tutkimustulosta Scheinin ja Achte eivät voi väitteittensä tueksi esittää. Tämä vaan on ruotsinkielisten piilorasistinen tapa todistaa suomalaiset alempirotuisiksi.

"Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisista pojista vain kolme prosenttia suhtautuu myönteisesti ruotsinkielisiin. Asenteista henkii ilmiselvä syrjintä ja rasistinen ajattelu", toistaa Aamulehti Scheininin ajatusta. Eli: Jos et tykkää pakkoruotsista, olet rasisti.

Kommentti: Ylivoimaisesti voimakkain rasistinen ilmiö Suomessa on pakkoruotsi. 95- prosenttisen enemmistön on opeteltava 5- prosenttisen vähemmistön kieli. Tähän rasismiin reakoi nuorten terve itsetunto; ruotsinkieliset ovat vahingoksi suomalaisille, ruotsinkieliset ovat vastenmielisiä.

Ruotsinkielisten professorien ajattelun luonne selkiintyy, kun sitä verrataan suomalaisen professorin selvitykseen. Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen kirjoittaa Yliopistolehdessä (9/1996): ”Suomalaiset on saatu uskomaan, että meillä on heikko itsetunto; jopa niin, ettei sitä enää aseteta edes kyseenalaiseksi, vaan pohditaan, mitä kaikkea onnettomuutta siitä seuraa. Heikon itsetunnon olemassaoloa ei ole kuitenkaan missään tutkimuksissa osoitettu, eikä väite ole edes uskottava. Jos ajatellaan itsetunnon määritelmää, on meillä itseään arvostavan ja itseensä luottavan kansakunnan historia.”

"Kulttuurimme kohteliaisuuskäsitykseen sen sijaan kuuluu vaatimattomuus; ihminen ei tuo itseään esille eikä kehu itse itseään, vaan jättää sen toisten huoleksi. Se on hyvää käytöstä; oman itsen esille tuominen ja avoin itsevarmuus taas öykkärimäisyyttä ja sivistymättömyyttä. Tällä ei ole mitään tekemistä itsetunnon ja itseluottamuksen kanssa."

Riitta Ollila, oikeustieteen lisensiaatti, varatuomari, kauppatieteen maisteri. HS

1.10.98, lyhennelmä: Keskustelun vaijentaminen vähentää sananvapautta.

”Eduskunnan oikeusasiamies Lauri Lehtimaja on pyytänyt sisäministeriltä selvitystä, miksi poliisin ylin johto ei puutu poliisimiehen rasistiseksi arvioituun kirjoitteluun eräässä ilmaisjakelulehdessä.”

”Kun eduskunnan oikeusasiamiehen tehtäviin kuuluu myös perus- ja ihmisoikeuksien toteuttamisen valvonta, herää kysymys, pitäisikö eduskunnan oikeusasiamiehen edistää vai rajoittaa sekä perus- että ihmisoikeutena turvatun sananvapauden toteutumista myös virkamiehen osalta. Sanavapaus kattaa kaikenlaiset ilmaisut, Euroopan ihmisoikeus-tuomioistuimen käytännön mukaan myös shokeeraavat ja järkyttävät ilmaisut.

Pakolaispolitiikka, rasismi ja ääriryhmien toiminta ovat asioita, joista poliisiorganisaation piirissä eri henkilöillä voi olla eri mielipiteitä.”

”Mikäli ilmaisut eivät toteuta "kiihottaminen kansanryhmää vastaan"-rikoksen tunnusmerkistöä, mikä olisi oikeudellinen peruste puuttua niihin.

Toinen asia on, johtaisiko rasistisiksi luokiteltujen mielipiteiden torjunta todelliseen rasismin vähenemiseen.”

Kommentti: Martin Scheininin ja Kalle Achten toiminta ei ole saanut eduskunnan oikeusasiamieheltä mitään huomautusta. Ruotsinkielisten rasismi on ylevää rasismia. Se kohdistuu alempirotuisiin. Ylevästä rasismista oikeusasiamies ei voi antaa huomautusta.

Suomalaiset ovat rasistisia, suomalaiset ovat kateellisia, suomalaisilla on heikko itsetunto, suomalaiset eivät ole sivistysmaan tasolla. Tällaiset ilmaisut ovat nykyisten ruotsinkielisten rasismia. Omaa viattomuuttaan he pyrkivät osoittamaan käyttäytymisellään, kuten muun muassa hakeutumalla Rasisminvastaisen valtuuskunnan jäseniksi. Sen puheenjohtaja on ruotsinkielinen ex-maaherra Kaarina Suonio (os. Brusiin) ja yksi hallituksen jäsenistä on ruotsinkielinen ex-arkkipiispa John Vikström.

HS 25.2.99: Maahanmuuttajan väitteet poliisiin rasismista nurin Joensuussa.

Maahanmuuttajan TV-haastattelussa viime kesänä esittämät väitteet poliisin epäasiallisesta ja ihmisarvoa loukkaavasta käyttäytymisestä Joensuussa ovat perättömiä. Krp:n laajan tutkimusaineiston pohjalta syyttäjä on päättänyt, etteivät poliisit ole menetelleet maahanmuuttajan väittämällä tavalla.

Maahanmuuttaja esimerkiksi väitti, ettei poliisi ottanut kiinni ulkomaalaisen seurueen kimppuun hyökänneitä skinejä ravintolan edustalla. Asiakirjat osoittavat kuitenkin, että skinejä otettiin kiinni ja tuotiin poliisiasemalle. Toisessa tapauksessa maahanmuuttaja väitti , etteivät poliisit puuttuneet erään toisen maahanmuuttajan auton potkintaan. Asiakirjoista kuitenkin selviää, että poliisi on heti kirjannut skinien aiheuttaman vahingonteon. Asioiden vääristely suomalaisen rasismin etsimisessä on itaruotsalaisen rasismin peruselementti. Väärä todistus (=väärä vala) on Martin Scheininkin ase edellisessä kohdassa.

HS 2.2.2000. Maahanmuuttaja sepitti pahoinpitelynsä Joensuussa.

Joensuun poliisi on tutkinut väitteet ulkomaalaissyntyisen opiskelijan joutumisesta miesjoukon pahoinpitelemäksi Suvantosillalla 7. Joulukuuta. Tarkoissa selvityksissä väitteiden tueksi ei löytynyt yhtään todistetta, ja poliisin mukaan kyseistä rikosta ei ole tapahtunut. Opiskelija kertoi miesjoukon nousseen autosta hänen kimppuunsa. Vastoin kertomusta "tapahtumaa" ei ollut kukaan havainnut, eikä miehestä löytynyt sairaalasta eikä poliisiasemalta kyseiseltä illalta mitään havaintoa. Sama maahanmuuttaja oli jäänyt 1998 Lieksassa kiinni keksitystä kumoon ajosta. Väitteet miehen joutumisesta pahoinpitelyn uhriksi ehtivät herättää pelkoa Joensuussa asuvien ulkomaalaisten keskuudessa.

John Vikströmin ja kaarina Suonion rasismia.

Tällaisten tapahtumien pohjalta Rasisminvastainen valtuuskunta, jonka johtohenkilöitä ruotsinkieliset John Vikström ja Kaarina Suonio ovat, teki tiedotusvälineissä suuren numeron "Joensuun rasismista". Miten nämä rasisminvastustajat käytännössä muuten toimivat. Kun Joensuun skininuoret pelottelivat amerikkalaisen tummapintaisen koripalloilijan lähtemään maasta, nämä rasisminvastustajat vaativat kovalla metelillä rangaistusta skineille. Mutta kun samaan aikaan somalimies puukotti (seksuaalinen halu valkoihoiseen naiseen, rotuperäinen alistamisen tarve) tamperelaisen 14-vuotiaan tytön hengiltä (10.11.1995), rasisminvastustajat piispa ja maaherra eivät inahtaneetkaan. Innostus tyrehtyi, kun teosta ei voinut syyttää suomalaista.

Kommentti: Tunnetuin rasisti on rasismin tunnistaja.
15.4 Suomalaista rasismia.

.1 Vuonna 1996 Suomen edustajaksi euroviisukilpailuun valittiin mustalaistyttö. Äänestäjiä oli noin 230000, joista enemmän kuin puolet antoi äänensä voittajalle. Miss Suomeksi valittiin tummaihoinen tyttö, jonka isä on afrikkalainen ja äiti suomalainen. Hänkin sai enemmän kuin puolet yli 150000 annetusta äänestä. Näin rasismivapaata asennetta mikään muu Euroopan kansa ei ole osoittanut, ja ennustettavissa on, ettei osoita vastaisuudessakaan. Mutta istumalla Rasistinvastaisessa valtuuskunnassa ruotsinkielinen arkkipiispa John Vikström ja ruotsinkielinen maaherra Kaarina Suonio haluavat pitää yllä myyttiä suomalaisten rasismista.

.2 Suomalaista rasismia.

Porvoolaisen nuorisojengin jäseniä epäillään kymmenistä ryöstöistä. (HS 12.10.2999.) ”Porvoolaisen nuorisojengin jäsenet ovat kiristäneet vuoden aikana rahaa ja tupakkaa kymmeniltä yläasteen koululasilta. Uhkaukset ja joissakin tapauksissa lievä väkivalta ovat kohdistuneet ruotsinkielisen yläasteen oppilaisiin.

Jengin jäsenet ovat vietnamilaisia. Porvoon vietnamilaiset ovat muuttaneet maahan jo 1980 luvulla ja aikaisemminkin. Yhteisö on kuitenkin hyvin tiivis; lapset seurustelevat suureksi osaksi keskenään, eivätkä läheskään kaikki heistä ole oppineet kunnolla suomea.”

.3 Ruotsinkielisten lempiteema "suomalainen rasismi", syntyy näin:

HS 24.3.99: Tanska närkästyi pariskunnan kohtelusta Suomessa.

”Tanskan tiedotusvälineissä kerrottiin tiistaina Suomen tulliviranomaisten pysäyttämän, Helsingin lääkärikokoukseen matkalla olleen tanskalaispariskunnan kohtelusta. Avioparista toinen on grönlantilainen ja toinen tummatukkainen tanskalainen mies. Heidät oli kertomansa mukaan helmikuussa tullitarkastuksessa pakotettu riisuuntumaan kertomatta syytä, ja heitä oli herjattu törkeästi. Juttua puitiin Tanskassa Radioavisen -ohjelman pääuutisissa. Niiden mukaan tanskalaismiehiä oli haukuttu mm. aidsia levittäviksi homoiksi ja poliisimurhaajiksi. Tanskalaislääkäri aikoo valittaa EU:n ihmisoikeuskomissioon. Tulli ja rajavartiolaitos ovat kiistäneet tapauksen.”

HS 26.3.99: Tullia syyttänyt Rassmuseen paljastui huijariksi.

Rassmuseeniksi tekeytynyt mies jätti kohtelustaan kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle 12. maaliskuuta. Kantelun välitti oikeusasiamiehelle Suomessa seksuaalista tasa-arvoa ajava järjestö Seta. Setan pääsihteeri Rainer Hiltunen ei aluksi osannut epäillä Rassmuseenin henkilöllisyyttä tekaistuksi. Hiltusen mukaan Setakin joutui huijauksen kohteeksi faksatessaan miehen tekemän valituksen eteenpäin oikeusasiamiehelle.

Ei Tanskasta, eikä lääkäri. Rassmuseeniksi esittäytynyt mies ei ole tanskalainen eikä lääkäri. Tanskan lääkäriyhdistyksen rekisterissä ei ole henkilöä, jonka nimi tavataan Cim Rassmuseen. Kyseinen henkilö, joka puhuu suomea ulkomaalaisittain korostaen, kertoi puhuvansa 12 eri kieltä. Tanskaa hän ei osaa.

Kommentti: Näin syntyy Åbo Akademin professorin itäruotsalaisen Martin Scheininin suomalainen rasismi. Näin syntyy eduskunnan oikeusasiamiehen suomalainen rasismi.

Näin syntyy itäruotsalaisten Kaarina Suonion ja John Wikströmin rasismi.

.4 Toimittajan rasismiuutinen.

Rasismi on valitettavan totta Suomessa, todistaa toimittaja Maila-Katriina Tuominen. (Aamulehti 1.4.99) Uutinen tuo todistus ei ole. Se on usein esitetty. Mutta toimittaja ilmoittaa erikoisesti paneutuvansa tämän tunnetun tosiasian paljastamiseen. Toimittajan rooli toteutuisi paremmin siten, että hän kertoisi valtiosta, jossa ei ole rasismia. Sillä tiedolla olisi uutisarvoa.

Kävisikö Israel malliksi. Juutalaisillahan on kypsimmät kokemukset rasismista toisen maailmansodan ajalta. Niiden perusteella luulisi, että he osaavat välttää rasismia. Palestiinalaisia ei kuitenkaan saada millään sopimaan tasa-arvoisina samaan yhteisöön.

Perehtymällä juutalaisten osaan toisen maailmansodan aikana, toimittajalle selviäisi, että Saksan vaikutuspiiriin joutuneista valtioista Suomi, vähäisestä tahrastakin huolimatta, kykeni hoitamaan juutalaisten osan erinomaisesti. Me suomalaiset voimme olla ylpeitä rasismistamme. Pienelle kansalle terve rasismi on olemassaolon välttämätön edellytys.

Kommentti:

Ylivoimaisesti voimakkain rasistinen ilmiö Suomessa on pakkoruotsi. 95-prosenttisen enemmistön on opeteltava 5-prosenttisen vähemmistön kieli. Mutta se on ylevää rasismia. Se kohdistuu alempirotuisiin.


15.5 Monikulttuurinen yhteiskunta.

.51 Monikulttuurinen yhteiskunta 1 – 10.
.52 Rasistiset uutiset 1 – 4.
.53 Monikulttuurinen yhteiskunta 11 – 19.



.51 Monikulttuurinen yhteiskunta 1 – 10.

Aamulehti 15.1.99:

Moninkertainen raiskaaja sai kuusi syytettä. Tunisialainen 22-vuotias mies sai kuusi syytettä Tampereen käräjäoikeudessa. Häntä syytettiin neljästä raiskauksesta ja kahdesta raiskauksen yrityksestä.

Helsingin Sanomat 13.5.99: Kansainvälisyys toi toisen huumeaallon.

Asiantuntijat selittävät "Suomen toista huumeaaltoa" samoilla syillä: kansainvälistyminen, tarjonnan kasvu ja asenteiden vapaamielistyminen.

Kommentti: Monikulttuurinen yhteiskunta on muistokirjoitus pienen kansan hautakivessä.

HS marraskuu –99: Lahden raiskaajalle neljä vuotta vankeutta.

Raiskaukset ja niiden yritykset tapahtuivat Lahdessa lokakuun 1998 ja toukokuun 1999 välillä. Ne loppuivat vasta, kun 15-vuotias ulkomaalaissyntyinen nuorukainen vangittiin. Hän ei tuntenut entuudestaan yhtään uhreistaan, joiden ikä vaihteli 20 vuodesta 65 vuoteen. Törkeäksi rikokset teki se, että poika piti niiden yhteydessä esillä asunnosta ottamaansa veistä. Oikeuden mukaan tuomitun yksittäisiin tekoihin liittyi suunnitelmallisuuden piirteitä, jotka osoittavat tekijän vaarallisuutta. Hän oli tapahtumien aikaan täydessä ymmärryksessä.

Aamulehti 12.10.99: Nuorukaisille vuosi ehdollista seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

Tampereen käräjäoikeus tuomitsi kansliapäätöksellä kaksi afrikkalaissyntyistä miestä nuorina henkilöinä seksuaalisesta hyväksikäytöstä yhdeksi vuodeksi ehdolliseen vankeuteen. Tuomitut tekivät törkeän tekonsa jo viime vuonna. Seksuaalisen hyväksikäytön uhri on sairaalahoidossa.

HS 14.10.99: Käräjäoikeus vangitsi vaimonsa murhasta epäillyn.

Helsingin käräjäoikeus vangitsi keskiviikkona sairaalassa olevan 24-vuotiaan ulkomaalaismiehen todennäköisin syin 26-vuotiaan suomalaisvaimonsa murhasta epäiltynä. Miehen käyttämästä asunnosta löytyi hänen suomalaisen vaimonsa surmattuna teräaseen pistoin. Asunto oli kuulunut naiselle, joka oli ollut surmattuna noin vuorokauden ajan.

Aamulehti 2.9.99: Entistä vaimoaan julmasti kohdellut sai ehdollista.

Tampereen käräjäoikeus on tuominnut afrikkalaissyntyisen miehen pahoinpitelystä, sukupuoliyhteyteen pakottamisesta ja kotirauhan rikkomisesta kahdeksaksi kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen. Tuomittu pahoinpiteli tamperelaista entistä vaimoaan heinäkuussa kaksi vuotta sitten. Vuotta myöhemmin hän pakotti naisen kanssaan sukupuoliyhteyteen. Ex-vaimonsa kotirauhaa hän häiritsi viime vuoden lokakuussa.

HS 8.9.99: Ulkomaalaisliiga tehtaili pankkikorttihuijauksia.

Huijaussarjan arvellaan alkaneen jo vuoden 1997 lopulla, jonka jälkeen poliisi on kirjannut yli kaksisataa vastaavanlaista rikosta. Ryhmä koostuu useiden arabimaiden , kuten Irakin ja Jordanian kansalaisista. Tekijöistä nuorin on 17-vuotias ja vanhin 30-vuotias. Tutkimuksessa on selvinnyt, että rahaa on käytetty leveään elämiseen. Lisäksi osa rahoista on lähetetty ulkomaille.

Aamulehti 17.2.2000: Tummaihoinen nuori ryöstää vanhusten rahoja Helsingissä.

Helsingin rikospoliisi pyytää yleisön apua tavoittaakseen useita vanhuksia ryöstäneen tummaihoisen ilmeisesti afrikkalaisen nuoren miehen. Ensimmäinen rikos tapahtui tiistaina kello 17.30 Albertinkadulla. 74-vuotias nainen oli menossa kotiportaaseen, kun samassa oven avauksessa mukaan tuli tummaihoinen mies. Tunkeilija vaati veitsellä uhaten rahapussia. Hän sai pienen summan rahaa ja pakeni.

Toinen iäkkääseen naiseen kohdistunut rikos tapahtui saman iltana kello 19.10 Mäkelänkadulla. Vuonna 1916 syntynyt nainen oli menossa avaimilla portaaseen, kun ovesta luikahti sisälle tummaihoinen mies. Toisen kerroksen tasanteella hän riuhtaisi naisen käsilaukkua ja sai sen irti vasta ulko-ovella pitkän vetämisen jälkeen.

Keskiviikkona kello 15.15 aikaan törkeän ryöstön kohteeksi joutui kepeillä kulkeva vanhus. Uudenmaakatu 36:ssa sijaitsevassa rappukäytävässä mustaihoinen mies yritti puukolla uhaten saada vanhuksen laukun. Hän heitti vanhuksen nurin ja sai laukun, jossa oli vähän rahaa. Uhri sai puukosta viiltohaavan ja loukkasi lonkkansa. Hän joutui sairaalaan.

Joulukuussa tapahtui vastaavalla tavalla kaksi tummaihoisen tekemää ryöstöä Itä-Helsingissä. Kohteena olivat tällöinkin naiset. Viimeksi ryöstettiin kuuromykkä nainen.

Ryöstöjä koskevassa tiedotteessa seitsemän kertaa toistettu "neekeri" sana kohautti keskiviikkona toimittajia. Helsingin rikospoliisin väkivaltarikosyksikköön tuli sen takia useita yhteydenottoja. -Tästä nousikin iso show, ihmetteli rikosylikonstaapeli Kenneth Eriksson iltapäivällä. - Kysyä tietysti voi, mikä olisi tässä yhteydessä parempi sana tunnusmerkiksi.

Kommentti 1:

"Neekeri"-kysely osoittaa, että Rasisminvastaisen valtuuskunnan työ tuottaa tulosta. Poliisi ei saa ilmoittaa rikoksesta epäillyn neekerin tuntomerkkejä, koska se on John Vikströmin ja Kaarina Suonion opetuksen mukaan rasismia. Mielenkiintoista olisi tutustua Rasisminvastaisen valtuuskunnan tilipitoon. Mitenkä se on käyttänyt ne miljoonat, jotka se on valtiovallalta saanut. Onko niillä saatu aikaan muutakin kuin "joensuurasismi".

Aamulehti 11.3.2000: Lahtelaistytön raiskaajan tuomio pysyi ennallaan. Kouvolan hovioikeus on säilyttänyt Lahden käräjäoikeuden antaman tuomion viime elokuussa Lahdessa tapahtuneesta raiskauksesta. Ehdonalaisessa vapaudessa olleen ulkomaalaisen miehen syytteistä hylättiin ainoastaan lievä petos. Raiskaus tapahtui lahtelaisessa hotellissa elokuun 29. Päivän vastaisena yönä. Vuonna 1965 syntynyt mies houkutteli 14-vuotiaan lahtelaistytön mukaansa kaupungilta ja raiskasi tämän hotellihuoneessa väkivaltaa apunaan käyttäen.

Kommentti 2: Monikulttuurinen yhteiskunta on muistokirjoitus pienen kansan hautakivessä.

Aamulehti 8.4.2000: Niin sanotut kunniamurhat lisääntyvät ympäri maailmaa.

YK:n ihmisoikeustutkija, pakistanilainen asianajaja Asma Jahangir kertoo YK:n ihmisoikeuskomissiolle luovuttamassaan vuosiraportissa, että "kunniamurhia" on esiintynyt ainakin muun muassa Britanniassa, Egyptissä, Israelissa, Italiassa, Ruotsissa ja Turkissa. Raportissa kerrotaan 18 - vuotiaasta naisesta, joka ruoskittiin uskonnollisten johtajien käskystä kuoliaaksi Bangladeshissa syytettynä "moraalittomasta" käytöksestä. Egyptissä eräs isä kuljetti tyttärensä irti hakattua päätä pitkin kaupungin katuja ja huusi: "Puolustin kunniaani."

Aamulehti 12.4.2000: Raiskaus selvisi Espoossa DNA - rekisterin avulla.

Espoon poliisi on selvittänyt DNA -rekisterin avulla raiskausrikoksen, joka tapahtui Espoon keskuksessa viime syksynä. Rikos tapahtui syyskuun puolivälissä yöllä, kun sen uhri oli palaamassa ravintolasta. Tämän vuoden tammikuussa ulkomaalainen mies jäi kiinni raiskauksen yrityksestä Espoon keskuksessa. Hän oli houkutellut ravintolasta palaamassa olevan naisen työpaikalleen. Rikoksen tutkinnan yhteydessä miehestä otettiin verinäyte DNA - rekisteriä varten. Kun näytteen DNA myöhemmin vertailtiin uhreista otettuihin näytteisiin, selvisi myös syyskuinen raiskausrikos.

Kommentti: Monikulttuurinen yhteiskunta on muistokirjoitus pienen kansan hautakivessä.



.52 Rasistisia uutisia 1 – 4.

Rasistinen uutinen 1.

Aamulehti 25.5.2000: Vaimon raa`asta pahoinpitelystä vankilatuomio. Tampereen käräjäoikeus tuomitsi 33-vuotiaan iranilaissyntyisen miehen kolme vuotta vanhemman vaimonsa törkeästä pahoinpitelystä kymmeneksi kuukaudeksi ehdottomaan vankeuteen.

Käräjäoikeus katsoi, että mies pahoinpiteli vaimonsa erittäin julmalla ja raa`alla tavalla. Teko oli kokonaisuutena törkeä. Mies raahasi talviyönä yöasuisen ja paljasjalkaisen ulos pakkaseen. Hän löi tätä useita kertoja nyrkillä ja potki puolustuskyvytöntä uhria päähän ja ylävartaloon. Tuomittu myös hyppäsi naisen päälle. Pahoinpitely jatkui jaloista raahaamalla niin, että naisen ylävartalo laahasi hiekoitettua ja jäistä katua vasten. Nyrkillä hakkaaminen ja potkiminen jatkuivat. Mies veti naista jaloista vielä kadulla. Törkeä pahoinpitely päättyi vasta poliisin saavuttua paikalle.

Rasistinen uutinen 2.

Aamulehti 1.6.2000: Vuosi vankeutta pakottamisesta seksuaalisiin tekoihin.

Tampereen käräjäoikeus tuomitsi 36-vuotiaan algerialaissyntyisen miehen pakottamisesta seksuaalisiin tekoihin yhdeksi vuodeksi vankeuteen. Tuomio on ehdollinen kahden vuoden koetusajalla. Seksuaalisiin tekoihin mies pakotti kolme nuorta naista.

Rasistinen uutinen 3.

STT – Mikkeli: Mies ampui kiikarikivaäärillä autoa kohti Mikkelissä. Mies ampui kiväärillä kaksi kertaa autoa kohti Mikkelin Moision kaupunginosassa. (…) Kuulusteluissa mies on kertonut ampuneensa tappamistarkoituksessa.(…) Jugoslavialaissyntyinen mies yritti pysäyttää autolla liikkeellä olleet entisen avopuolison ja tämän työtoverin.. Kun he eivät pysähtyneet niin 1970 syntynyt mies ampui kiikarilla varustetulla kiväärillä muutaman kymmenen metrin päästä auton perään.

Rasistinen uutinen 4.

HS 20.8.2000: Tilastojen mukaan ulkomaalaiset miehet tekevät paljon raiskauksia.

Viime viikon keskiviikkona kaksi mustaihoista miestä raiskasi nuoren naisen Malmilla. Nainen oli työntämässä kaksivuotiasta tytärtään lastenrattaissa., kun miehet kävivät hänen kimppuunsa. Tytär istui rattaissaan teon ajan.

Huomautus. Edellä olevien uutisten julkaiseminen on suomalaisten rasismia, tulkitsevat Åbo Akademin ruotsinkielinen professori Martin Scheinin yliopistonsa Meddelanden-lehdessä. (Aamulehti 6.12.98.) Rasismin vastaisen valtuuskunnan johtajat ruotsinkielisen ex- arkkipiispa John Vikström ja ruotsinkielinen ex-maaherra Kaarina Suonio (os. Brusiin) ovat samaa mieltä..

Kommentti: Monikulttuurinen yhteiskunta on muistokirjoitus pienen kansan hautakivessä.

.53 Monikulttuurinen yhteiskunta 11 – 19.

HS 29.8.2000: Raiskaajakolmikolle hovissa kaksi ja puoli vuotta linnaa.

Helsingin hovioikeus tuomitsi Gatsmen Colakun, Begim Stoligin ja Husevin Uykunin ehdottomaan vankeuteen heinäkuussa 1998 Vantaalla tehdystä väkisin makaamisesta ja määräsi miehet välittömästi vangittavaksi. Hovioikeuden antamaa rangaistusta korotti suunnitelmallisuus ja se , että siihen osallistui useita miehiä. Alle 30-vuotiaille miehille oli myönnetty turvapaikka Suomesta. Miehet ottivat hennon ja huonovointisen naisen mukaansa aamuyöstä Helsingin rautatieaseman lähellä olevasta ravintolasta, työnsivät autoon ja veivät kerrostaloasuntoon Vantaalle.

Siellä he pakottivat naisen sängylle, repivät tämän vaatteet, löivät kasvoihin ja painoivat käden tämän suun eteen. Kaksi miehistä raiskasi naisen, kun muut pitivät kiinni. Nainen lukitsi itsensä vessaan , mutta miehet saivat oven auki ja yksi heistä kaatoi naisen lattialle ja raiskasi vielä kerran.

Huomautus. Suomalaiset ovat rasisteja, tulkitsevat Åbo Akademin ruotsinkielinen professori Martin Scheinin ja rasismin vastaisen valtuuskunnan johtajat ruotsinkielinen ex- arkkipiispa John Vikström ja ruotsinkielinen ex-maaherra Kaarina Suonio (os. Brusiin).

Aamulehti 4.9.2000: Nuori nainen raiskattiin Helsingin Kurkimäessä. Nuori nainen raiskattiin perjantaina aamuyöllä Helsingin Kurkimäessä. Uhrin mukaan tekoon osallistui kolme noin 30-vuotiasta somalimiestä. Rikospaikka sijaitsee Kurkimäenpuiston metsikössä Karpalokuja 6:ssa sijaitsevien talojen kohdalla. Miehet kävivät naiseen käsiksi ja raahasivat hänet sivummalle. Tekijät pahoinpitelivät uhria, minkä jälkeen kaksi miestä piti hänestä kiinni ja kolmas raiskasi hänet.

HS 20.8.2000: Psykologi Niina Nurminen on Kuopion lääninvankilassa alkaneen raiskaajien kuntoutusohjelman vastaava psykologi: ”Seksuaalirikoksessa on aina kyse halusta hallita. Tekoja voidaan selittä monella tavalla, ja kulttuuritausta on yksi tekijä. Se ei yksinään tee kenestäkään raiskaajaa, mutta jos raiskaaja on kasvanut väkivaltaista käyttäytymistä tai miehen ylivaltaa korostavassa kulttuurissa, tausta voi vaikuttaa.”

Huomautus. Suomalaiset ovat rasisteja, tulkitsevat ruotsinkieliset Martin Scheinin. John Vikström ja Kaarina Suonio (os. Brusiin).

HS 5.9.2000: Poliisi löysi surmatun naisen Turussa.

Viime viikon lopulla tehty henkirikos paljastui Turussa maanantain vastaisena yönä poliisin saaman puhelinsoiton perusteella. Kun poliisi meni Lausteella sijaitsevaan yksityisasuntoon, sieltä löytyi 20-vuotias turkulainen nainen surmattuna. Teosta epäiltynä on otettu kiinni ulkomaalainen 36- vuotias mies. Tutkinnallisista syistä poliisi ei kerro surmatyön yksityiskohdista.

Aamulehti 8.9.2000: Nainen kaadettiin takaa päin katuun ja käsilaukku vietiin.

Ryöstäjiä oli kaksi. He olivat nuoria keskimittaisia ja tummaihoisia, ilmeisesti ulkomaalaisia. Otavalan kadun kulmassa miehet olivat kaataneet naisen takaa päin katuun ja siepanneet häneltä valkoisen olkalaukun, jossa oli vähän rahaa ja muuta omaisuutta. Nainen toimitettiin sairaalaan, koska hän sai vammoja kaatuessaan. Ulkomaalaisjengin tekemiä sieppauksia on tapahtunut Tampereen keskustassa muitakin. Yleensä ryöstöt ovat olleet sieppauksen tyyppisiä, vammoja on syntynyt, kun ryöstetty on kaatunut katuun.

Aamulehti 26.9.2000: Teinijengi piiritti pojan ja anasti rahat keskellä päivää.

Teini-ikäisten nuorten jengi anasti 13-vuotiaan pojan lompakosta rahat keskellä päivää Tampereen keskustassa. Koison liikkeen kohdalla majaillut nuorisojengi oli pyytänyt häneltä kahta markkaa. Kun poika sanoi, ettei hänellä ole ryhmittyi porukka hänen ympärilleen. Ulkomaalaissyntyinen poika oli anastanut pojan lompakon tämän taskusta ja vienyt sieltä setelirahat, 350 markkaa.

Huomautus. Suomen vietnamilaiset ryöstävät suomen ruotsalaisia. Suomalaiset ovat rasisteja, tulkitsevat Martin Scheinin John Vikström ja Kaarina Suonio (os. Brusiin).

HS 20.9.2000: Somalien ja suomalaisten välit kiristyivät viikonloppuna.

Somalien ja suomalaisten välit kiristyivät viikonloppuna., kun somalinuoret ja suomalaisnuoret nujakoivat rajusti Hakunilassa. Lauantai-iltana nujakointi jatkui. Poliisin antamien tietojen mukaan 25-vuotias suomalaismies loukkaantui, kun hänen päälleen ajettiin henkilöautolla. Hän on edelleen sairaalassa ja hänen polvensa joudutaan todennäköisesti leikkaamaan.

Somalivaltuuskunta esitteli Vantaan kaupungin johdolle Hakunilan rasismiongelmia tiistaina kaupungintalossa. Akuuteimpana vaikeutena somalit pitävät poliisin välinpitämättömyyttä ja puuttumattomuutta rasistisiin hyökkäyksiin. Vantaan poliisin rikosylikomisario Vesa Seppä on yllättynyt somalien näkemyksestä. ”Meillä ei ole syytä olla hoitamatta asioita hyvin. Minusta on ikävää, että heitetään lokaa, että suomalaiset poliisit ovat rasisteja.”

Huomautus. Suomalaiset ovat rasisteja, tulkitsevat Martin Scheinin, John Vikström ja Kaarina Suonio (os. Brusiin).

HS 6.10.2000. NYT-liite: ”Hakunilan monikulttuurisella yläasteella työrauhaa on yritetty rakentaa hiljaisuudessa. Yhteenotoista ei ole keskusteltu, vaikka niin suomalaiset kuin somalilaisetkin oppilaat kertovat muuttuneista asenteista ja koulun kireästä ilmapiiristä.” Lehti haastatteli Hakunilan yläasteen neljää tyttöoppilaasta (kaksi somalia ja kaksi suomalaista), jotka olivat haastattelua varten lukeneet Anne Frakin päiväkirjan.

Sana Ismail, 8. Luokka:

”Mä olen islamilainen, ja juutalaiset on meidän vihollisia. En kertonut kotona, että luen tätä kirjaa. Mun vanhemmat ei pitäis siitä, että mä luen jotain juutalaista. Keskustelu ei auta mitään. Jos joku tulee mua haukkumaan, mä kutsun jonkun jätkän hakkaamaan sen. Mua ei saa sanoa neekeriks, mä inhoan sitä sanaa. Oikeutta. Se ei kuulu kenellekään. Mulla on niin paljon oikeutta, että mä oisin voinut tappaa sen yhden tyypin!”

Henna Laaksola, 9. Luokka:

”Musta somalit on ollu aina hirveen mukavia, mut sen jälkeen mitä näin, kun ne jätkät hakkas sitä suomalaista niin sikana, koko käsitys meni ihan uusiks. Sillä pojalla oli jalat ihan paskana, eikä se pystyny liikkuun.” (Nuori mies, jonka päälle somalien auto oli ajanut.) ”Musta suomalaiset on täällä paljon enemmän ahdingossa, kun noi räkii täällä koulussakin ihmisten päälle ja huutelee kaikkee, niinku me oltais jotain saastaa. Tuolla ku liikkuu, ni somalit tekee kyl kaikista eniten kaikkii juttuja. Ne hengaa steissillä ja vie kännyköitä ja raiskaa muijii. En mä voi uskoo, että mikään tommonen vois liittyy mihinkään kulttuuriin.”

Fadumo Addi, 9 luokka.

”Mä olen törmänny rasismiin joskus kadulla, kun joku nimittelee neekeriksi tai mutanaamaksi. Nimittelystä tulee vihanen ja kauhee olo, kun ei voi edes itse nimitellä takas, koska niitä on aina enemmän.”

Emmi Hänninen, 9 luokka:

”Mä olin vieressä kattomassa, kun sen yhden hakunilalaiskundin päälle ajettiin. Tai yritettiin ajaa, mutta se lensi tuulilasista kadulle. Se ryömi auton alle piiloon, mutta sit tuli jotain kakskyt somalilaista pesäpallomailojen kanssa ja pieksi sen. Tää Edi vaan sattu olleen paikalla ja käveleen yksin. Mä olin ihan paniikissa. Tuli kauhee tärinä päälle. Kukaan ei voinu mennä väliin, koska niitä oli niin monta. Soitettiin poliisit ja ambulanssi, eikä edes ambulanssikuskit uskaltanu tulla ulos autosta.”

Kommentti:

”Suomalaiset ovat rasisteja”, sanoo somalivaltuuskunta. ”Suomalaiset ovat rasisteja”, vahvistavat Martin Scheinin, John Vikström ja Kaarina Suonio (os. Brusiin).

”Mä olen islamilainen. Mulla on niin paljon oikeutta, että mä oisin voinut tappaa sen yhden tyypin”, sanoo Sana Ismail, somalityttö 8. luokka. Somalityttö edellyttää, että suomalaisten tulee mukautua heidän kulttuuriinsa, muuten he ovat rasisteja. Hän ajattelee kuten Martin Scheinin, John Vikström ja Kaarina Suonio (os. Brusiin).

Kommentti:

Suomalaiset edellyttävät, että maahan muuttajat mukautuvat suomalasiseen kulttuuriin. Se on rasismia, tulkitsevat Martin Scheinin. John Vikström, Kaarina Suonio (os. Brusiin).

ja muut ruotsinkieliset. He yhtyvät somalitytön näkemykseen. Heidän ajatuksissaan on luonnollista, että suomalaiset mukautuvat vieraiden kulttuuriin. Niinhän on aina ollut. Niin on muun muassa pakkoruotsin kohdalla. Suomalaiset opettelevat viisiprosenttisen vähemmistön kielen, että tämä vähemmistö saa omakieliset palvelut yhteiskunnan kaikilla alueilla. Ei ole ajateltavissa, että 5-prsenttinen vähemmistö opettelisi 95- prosenttisen enemmistön kielen, kun enemmistönä on alempirotuiset suomalaiset.

Samat ruotsinkieliset puolustavat voimakkaasti ulkomaisten siirtolaisten tuloa Suomeen. He tukevat sitä jopa laittomin keinoin. Muun muassa puolustusministeri Elisabeth Rehn järjesti syksyllä -92 lakia rikkoen (ihmissalakuljetus) somaliperheen siirron Tallinnasta Suomeen, (HS 21.1.94.)

HS 27.8.2000: Ulkomaalaisten rikokset Helsingin keskustassa. Ylikonstaapeli Nikonen tutkii työkseen ryöstöjä. ”Tekijöistä moni on ulkomaalainen, erityisesti somaleja jää paljon kiinni. Uudella ryhmällä on selvästi vaikeuksia sopeutua yhteiskuntaan.”

Kommentti: Monikulttuurinen yhteiskunta on muistokirjoitus pienen kansan hautakivessä.



Päivitetty 25.4.2001
Antti sanoi…
Olen siis jättänyt tuon Seppo Lehdon "kommentin" tänne vain historialliseksi reliikiksi ja sen vuoksi, että vähän väliä joku googlettaa noita rasistisia ajatuksia ja päätyy minun blogiini...

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mahtavat banaanimuffinit

Kuusi väriä: Violetti

Helppoa ja herkullista kikjauhoista