30. huhtikuuta 2012

Blogistan palveluksessanne, tapaus Suomi

Eilen juuri tuli juteltua tutun kanssa siitä, miten intternetti tuottaa hauskoja tilanteita. Olin nääs twiitannut Tampereen ratsastusseuran kilpailuista ja ajatellut, että tägi #tampere saattaa tuoda paikalle jonkun, jonka mielestä olisi kiva katsella hevosia aurinkoisena päivänä. (Bit.ly:n mukaan näin on voinut käydäkin!)

Hauskaa on minusta nimittäin se, miten paitsi tägit, niin myös hakukoneet (lue:Google) nostavat juurikin esille tiettyjä linkkejä: Kun viitisen vuotta sitten kirjoitin tänne blogiini, että Late Lammasta aletaan esittää sunnuntain lastenohjelmissa, niin se oli pitkän aikaa Google hakutulosten kärjessä ja ihmisten päätyivät kirjoitukseeni, jossa sanottiin, että sunnuntaina tulee Late Lammas!

Nykyään Google ei johdata Late Lampaan etsijöitä minun blogiini, Pikkukiviä ei ole ainakaan ensimmäisten muutaman sadan tuloksen joukossa, mutta "Late Lammas sunnuntaina" toki nappaa edelleenkin.

Tiesin blogivierailujen syyn tietenkin sen vuoksi, että blogissani on Sitemeter-laskuri, josta voi myös katsoa, miten blogiini on päädytty, ja mitkä ovat esimerkiksi olleet hakusanat Googlessa.

Siitä pääsenkin tämänkertaisen kirjoitukseni aiheeseen, nimittäin kun blogissani on kirjoitus nerokkaasta aspartaamilla makeutetusta glögistä, niin joku oli päätynyt lukemaan sitä käytettyään hakusanoja "glögin kuumentaminen astetta" tms.. Satuin näkemään vierailun Sitemeter-sivultani ja IP-osoite oli rekisteröity jollekin pitopalvelulle. Menin kyseisen pitopalvelun web-sivulle ja siellä oli palautelomake, joten kerroin heille, että vaikka blogikirjoituksessani ei sitä lue, niin tavallisen glögin voi kiehauttaa (tai keittää, jos tekee oikein mausteista alkaen), mutta älkää nyt vaan käyttäkö mitään keinomakeutettua versiota.

Tämä on tavallinen suomalainen blogi, tämä vastaa vaikka ei edes kysytä.

(Niin ja tulin kirjoittaneeksi tämän jutun, koska tuttujen blogi täytti sattumalta juuri eilen 10 vuotta: Nouda, Pinseri, nouda.)
Lähetä kommentti