16. syyskuuta 2006

Pojista Miehiä ja tytöistä Naisia!

Tänään tuli taas vaimon kanssa esille se, että pitäisikö Aamulehden siteeraaminen kieltää aamuisin ja pilattaisiin päivä vasta korkeintaan iltapäivällä. Tällä kertaa vika ei oikeastaan ole Aamulehdessä, se vaan sattuu kirjoittamaan etusivullaan "kokeilusta", missä paikallisen, pienen Olkahisten koulun rehtori Pasi Ragnell "päätti viime keväänä jakaa ekaluokkalaiset eri luokkiin sukupuolensa perusteella". Kyllä, yksi poikaluokka ja yksi tyttöluokka.

"- Ajatus lähti tutkimuksesta, jonka mukaan kolmasluokkalaiset pojat pärjäävät kaikilla äidinkielen osa-alueilla tyttöjä huonommin. Mietin, voisiko koulu tehdä asialle jotain."

Joku voisi ajatella, että opetusta voisi kehittää tai tehostaa, mutta josta kumman ei niin yllättävästi syystä herra rehtorille oli tullut mieleen laittaa tytöt ja pojat erikseen. Siitähän se tutkimuskin kertoi, että sukupuolessa se ero on!

No, kahden vuoden päästä sitten nähdään, kun Olkahisten kattava näyte-erä osoittaa, onko eroa, vai eikö ole eroa... "Tulokset" tosin "arvioidaan" jo ensi keväänä ja rehtori "päättää sitten jatketaanko opetusta sukupuolten mukaisissa ryhmissä kakkosluokallakin".

Aamulehti kyllä vakuuttaa meitä: "Työelämän tutkimuskeskuksen tutkija Liisa Huhta esitti viime maanantaina Aamulehdessä, että tytöt ja pojat voisi ala-asteella jakaa eri luokkiin". Onneksi jäi sekin lehti lukematta... "Myös psykologian tohtori Ella Aarnos kannattaa sukupuolen mukaista jakoa esi- ja alkuopetuksessa."

Aarnoksen mukaan "oppimistulokset riippuvat siitä, millaisia virikkeitä heille tarjotaan" ja koska tytöt ja pojat kehittyvät eri tahtiin, niin "omassa ryhmässään pojat saisivat rauhassa kehittyä omaan tahtiinsa". Jos kerran tytöt ja pojat kehittyvät massana "omaan tahtiinsa", miksi kuitenkin luulen, että "kokeilu" onnistuu, pojat oppivat parmmin kuin pelottavat tutkimukset kertovat?

"Tyttöjen ja poikien mielenkiintoa mukaileva opetustyyli vaatii opettajilta paljon. Valmista opetusmateriaali ei ole." Hyvänen aika! Edes tavallinen opetusmateriaali ei riitä, kun otetaan huomioon Aarnosin tutkimus, jonka mukaan "pojat tekevät eniten matemaattisia oivalluksia kuvista, joissa on autoja, polkupyöriä ja muita poikia kiinnostavia asioita. Tytöt sen sijaan näkevät eniten matematiikkaa kuvissa, joissa on esimerkiksi lapsia yhdessä." Hyvänen aika! Lapsilla on takana vasta seitsemän vuotta ehdollistamista tyttöjen ja poikien rooleihin ja nyt jo havaitaan, että kiinnostus on valikoivaa. "Kyllä ne pojat vaan luonnostaan on kiinnostuneita autoista", kuten olen kuullut monen tutunkin ihmisen sanovan, tämä ei siis ollut Aamulehdestä.

En tietenkään ole nähnyt noita tutkimuksia, mutta varsinkin tutkimuksia näkemättä voin kiistää testien ja tuloksien järkevyyttä, pätevyyttä ja varsinkin niistä tehtäviä johtopäätöksiä. Kun nyt kuitenkin opettajat kovasti kehittävät uusia opetusmateriaaleja ja menetelmiä, vievät pojat tien varteen laskemaan autoja ja huomioivat kaikki tytöt erityisesti kivalla nalleleimalla, niin tokihan lapset oppivat paremmin. Joku yksinkertainen voisi tietysti kysyä, että miksei tätä voisi tehdä tavallisessa luokassa (en suostu käyttämään nimeä "sekaluokka")?

Kuka tutkija, rehtori tai opettaja tietää, miten paljon Tyttöjä kiinnostaa olla tien varressa laskemassa autoja? Ainakin minä olin lukemattomia kertoja parhaan kaverini Elinan (vuotta vanhempi, eli selvästi tällaista poikaa kehittyneempi) kanssa tien varressa autoja laskemassa, eikä se minun muistini mukaan ollut kivaa vain minusta.

Voi olla opettajalle vaativaa saada kaikki mukaan ja innostumaan koulusta, mutta onko ainoa mahdollisuus sille, että "tytöt lähtevät rohkeammin mukaan" se, että "pelleilevät" ja "meluavat" pojat on laitettu pois luokasta. Eikö edes kuria pystytä pitämään ekaluokkalaisille, jos samassa luokassa on tyttöjä ja poikia? Miten se sitten onnistuu niiltä samoilta opettajilta, kun luokassa on pelkkiä poikia? Onko niissä kiinnostus/oppimistutkimuksissa otettu huomioon oppimisympäristö vai vain aihe? Eikö poikien oppimista lainkaan häritse meluisa ympäristö? Ehkä pojat oppivat aina vain paremmin kun ympäristö on vauhdikas ja meluisa? (F1 - siinä vasta miehinen maailma, jossa miehet menestyvät ja naiset ovat naisia! korj.huom.)

Joka tapauksessa meille on kasvamassa erinomaisia opettajia, sairaanhoitajia ja insinöörejä. Ammattikuntien edustajien sukupuolta ei tarvitse mainita, koska ne ovat itsestäänselvyyksiä - rehtoreille tehdään omat kolutuslaitokset. Sukupuoli ratkaisee, uskokaa jo.

(En siis oikeasti ole lainkaan yllättynyt, mistä näille rehtoreille ja tutkijoille tulee näitä sukupuolirooli-ideoita, niin kyllästynyt meidän yhteiskuntamme on niistä. Niinä viitenä vuotena, mitä olen ollut vanhempi, olen oppinut tästä erittäin paljon. Aikuisilla on käsityksiä esimerkiksi siitä, että eskarilaiset pojat tykkäävät pallopeleistä ja tytöt yleisestä hyppimisestä: "Pojat voi tulla tänne (hiekalle) pelaamaan sählyä ja tytöt voi leikkiä hippaa tuossa nurmikolla." Kun sitten tyttäreni kertoman mukaan kyselin tältä miesvalvojalta, mikä tässä oli takana, niin hän myönsi, että kyllä tytöt oikeasti voivat pelata sählyä ja jako oli tarpeeton. Niinpä meidän tyttömme useana päivänä meni pelaamaan halunsa mukaisesti ja muut tytöt tulivat kysmään häneltä voisivatko tulla myös.

Jos aikuiset luovat ja ylläpitävät (niitä lapsena oppimiaan) roolikäsityksiä, niin totta kai tämä systeemi jatkuu ja edelleenkin tytöt ovat vain tyttöjä ja poikien on pakko olla kiinnostunut autoista.)

Lähetä kommentti