12. kesäkuuta 2015

Kaikki kasviproteiinit ovat terveellisiä

Nyt karppausvillityksen jälkimainingeissa on edelleenkin liikkeellä outoa käsitystä, että proteiini on erityisen terveellistä - ja esimerkiksi hiilihydraatti epäterveellistä. Ehkä siitä on jopa tullut yleinen totuus... ja uutena on varsinkin tullut tämä vehnän ja gluteenin karttaminen ja mustamaalaaminen.

Tämä tuli taas mieleen, kun katsoi Hesarin sinänsä ihan mielenkiintoisen ja hyödyllisen artikkelin otsikointia, "Seitan on vehnägluteenia eikä quorn ole vegaaninen – asiantuntija arvioi kasvisproteiinien terveellisyyttä".


Ihminen ei oikeasti tarvitse määräänsä enempää proteiinia eli sen terveellisyys on samalla tavalla suhteellista kuin muidenkin ravintoaineiden. Jutussa viitataan ihmisille välttämättömiin aminohappoihin, mutta mikään kasvisruoassa oleva proteiini ei ole epäterveellistä tai terveellisempää kuin joku toinen proteiini.

Kyllä, ihminen tarvitsee proteiinia ja kyllä, erityisesti on yhdeksän ns. välttämätöntä aminohappoa, joita ihmisen pitää saada ravinnosta, mutta ei niitä tarvitse saada samalla aterialla. Puutoksia aminohapoissa voi saada vain todella yksipuolisella ja ilmiselvästi puutteellisella ruokavaliolla.

Myyttiä "proteiinilähteiden yhdistelemisestä" on ollut liikkeellä erityisesti 70-luvun alusta lähtien, kun Frances Moore Lappé suositussa kirjassaan väitti niin. Homma on kumottu moneen, kertaan, mutta käsitys elää - varsinkin kun sitä ylläpidetään.

Onkin vähän tylsää, että Hesarin jutussa Vegaaniliiton ravitsemusasiantuntija jatkaa sitä myyttiä sanomalla, että viljan (seitanin) kanssa pitäisi nauttia palkokasveja. Ruokavalion on hyvä olla monipuolinen, mutta edelleenkään erityistä proteiinien yhdistelemistä ei tarvita (http://ajcn.nutrition.org/content/59/5/1203S.long). 

Samoin tietenkin tofun, tempen ja soijarouheen aminohappokoostumus on samanlainen, koska ne on kaikki tehty soijasta, vaikka jutusta voisi käsittää, että tofu on jotein parempaa, terveellisempää...

Jos nyt unohdan tuon "terveellisyyden" ja  puhutaan kasviproteiineista, niin tässä minun kommenttini:

Minua kasvissyöjänä kiinnostaa ruoka ja yksi tekijä ruoassa on rakenne. Gluteenilla eli seitanilla on sellaista sitkeyttä, mikä tuntuu kivalta.

Toinen ruoan ominaisuus on tietenkin maku ja valitettavasti maustamaton tofu tai tempe ei maistu oikein miltään - tai siis vedessä liotetulta soijapavulta, mitä se toki onkin. 

Kun ostan tofua, ostan yleensä aina Soya Oy:n Suomessa valmistettua, savuaromilla maustettua, sillä siinä on makua - ja kasvissyöjäkin voi tykätä savun mausta! Toinen Suomessa valmistettu, Ohua Foodsin(?), oikeasti savustettu tofumerkki on todella kiinteää, eli siinä on rakennetta, mutta valitettavasti se on kanssa muuten aika mautonta eikä kovin kiinteänä oikein ota makua itseensä. Toisaalta sen voi suikaloida ohuiksi tikuiksi ja wokata.

Jutusta puuttuu kokonaan TVP eli textured vegetable protein, mikä tehdään yleensä soijasta ja tarkoittaa siis soijarouhetta, -palleroita, -suikaleita jne. Niissä on proteiinia ja rakennetta ja niihin saa myös imeytymään makua. Jostain käsittämättömästä syystä tummasoijarouhe, jonka ainoa ero pitäisi olla sokerilla värjääminen on yleisen kokemuksen mukaan noin 100 kertaa paremman makuista kuin vaalea eli värjäämätön, joka tyypillisesti maistuu ja tuntuu karkealta sahajauholta.




Lähetä kommentti