3. kesäkuuta 2016

Nokkosesta ruokaa!

Taas on se paras aika vuodesta kerätä tuoreita, pieniä nokkosia. Myöhemmin kesällä on sitten paras aika kerätä isompia nokkosia.

Minusta nokkosen maku on hyvä, mieto, rouhea, selkeä. Sekin on jo riittävä syy syödä nokkosta. Lisäksi nokkosessa on paljon hyviä ravintoaineita: A-vitamiinia, C-vitamiinia, rautaa jne. Vaikka kyseessä on lehtikasvi, nokkosen kuiva-aineesta on kolmasosa proteiinia! (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/fsn3.259/full)

Joo, onhan nokkosten kerääminen vähän työlästä eikä sitä saa vielä pakastekaapista kaupasta, mutta toisaalta kerääminen on myös aika nopeaa, jos löytää hyvän paikan.

Nyt alkukesän pieniä nokkosia on kiva kerätä ja helppo käyttää suoraan ruoan valmistuksessa:

1) Laita kattilaan vain pehmeitä osia eli lehdet ja latvat.
2) Kaada päälle kuumaa vettä ja anna kiehua 1-2 min.
3) Kaada vesi pois (talteen kasvien kastelua varten!) ja pilko massa haluamaasi karkeuteen.

Myöhäiskesän nokkosten lehtien makroravinteet ovat ihan yhtä hyviä. Pitkät varret sitten on taas helpompi niputtaa, ripustaa kuivumaan, riipiä lehdet kuivaneina ja jauhaa haluamaansa karkeuteen