10. joulukuuta 2011

Paraabelin paluu eli Back to BASICs

80-luvun* alussa Tampereen lyseon lukiossa oli yksi tietokone. En muista järjestettiinkö ensin joku virallinen ATK-kerho, vai miten se kävi, että saimme pääsyn sinne ala-aulan käyttämättömään luokkaan, jossa oli ylimääräisiä pulpetteja, pöytiä, televisio (tietokoneen näyttö) ja Luxorin ABC-80*.


En vielä eilen muistanut muuta kuin valmistajan, mutta netistähän nämä kaikki asiat löytyvät: Wikipedian artikkelitarkkoja yksityiskohtia koneen suunnitteluvaiheesta, pelejä jne..

Koneella siis pystyi kirjoittamaan ja suorittamaan BASIC-koodia ja niitähän me sinne näpyttelimme: PRINT, GOTO.

Hienoin saavutus, jonka muistan, oli kanuuna"peli", jonka muistaakseni Kaipaisen Jukka viimeisteli. Siinä pelaaja antoi ruudun vasemmassa reunassa olevalle kanuunalle ampumisvoiman ja -kulman ja sitten lähti ammus kaaressa kanuunasta ja ehkä osui kuvaruudun oikeassa reunassa olevaan maaliin.
Aivan, kuulostaako tutulta? Angry Birds ei ole kovin kaukana tuosta. Käyttöliittymä on kehittynyt, grafiikka on hienompaa, äänet osin kehittyneempiä, mutta sama taito vaaditaan siihen, että ammus liitää kauniissa kaaressa ja putoaa oikeaan paikkaan.


Minusta on todellakin hienoa, että a) on pelejä, jotka ainakin osin noudattavat fysiikan lakeja (mustavalkoisen linnun pudottama muna ei esimerkiksi jatka lainkaan vaakasuoraa liikettään pudottamisen jälkeen...) ja b) ihmiset tuntuvat nauttivan yksinkertaisten lentoratojen tuottamisesta (tyttö kävi kesken tämän kirjoittamisen kysymässä, saako hän mennä heittelemään lumipalloja vajan seinään).


Erilaisten tietokonepelien pelaamiseen liittyy toki kaikkea muutakin: miten paljon ihminen käyttää niihin rajallista elinaikaansa, miten se vaikuttaa hänen ajatteluunsa jne. Enkä ole nähnyt analyysiä siitä, että vaikka Angry Birdsiä sanotaan strategiapeliksi, niin sehän on nimenomaan sotapeli, jossa elävillä(!) lintuammuksilla yritetään saada tuhotuksia eläviä(?), demonisoituja sianpäitä ja niiden suojarakennuksia. Mitä enemmän rakenteita tuhoaa vähimmillä ammuksilla, sitä enemmän saa pisteitä. Hyvä Angry Birds -pelaaja osaa ottaa huomioon räjähteiden välittömän ja painevaikutuksen, erilaisten ammusten toimivuuden erilaisten suojarakennemateriaalien kohdalla, rypäleammusten tehokkaan käyttötavan jne. Kvaak-kvaak.

(Joku on jo 80-luvulla tehnyt ABC-80:lle VT100 pääteohjelman,
jota nykyään voi siis käyttää vaikka Wikipedian lukemiseen netistä...)


*Kuten noista 80-luvuista voisi päätellä, niin ne liittyvät toisiinsa. ABC-80 oli siis lyhenne nimestä Advanced BASIC Computer ja 80 viittasi siihen, että se oli suunniteltu 80-luvun koneeksi, siis aivan 70-luvun lopulla. Eilen minulle selvisi, että seuraava malli, ABC-800 oli tuotu markkinoille jo 1981 eli käytimmekö me vanhentunutta tietokonetta jo alunperin!